Program wellness – czy to się firmie opłaca?

Henry Ford powiedział kiedyś: „Firma, która zajmuje się̨ wyłącznie zarabianiem pieniędzy, to kiepska firma”. Przedsiębiorstwo to przede wszystkim ludzie. To od ich zaangażowania, wiedzy, umiejętności i stopnia identyfikacji z celami firmy, zależy powodzenie każdego przedsięwzięcia. Dlatego coraz więcej firm myśli o świadomym budowaniu programów motywacyjnych dla pracowników, opartych na zasadach work-life balance oraz well-being, a niektóre z nich tworzą własną kulturę corporate wellness.

Zadbaj o równowagę pracownika …

Work-life balance to stworzona pod koniec ubiegłego wieku koncepcja zarządzania czasem, zgodnie z którą pracodawca powinien dbać o pracowników w sposób, zapewniający im dobre samopoczucie i zadowolenie z pracy.
Nie można tego bagatelizować, bo jak pokazują badania OECD Employment Outlook 2014, stres w pracy odczuwa aż 53,2% Polaków. W tym obszarze zajmujemy trzecie miejsce za Turcją — 67,5% i Grecją — 58%. Wpływ na taki wysoki poziom stresu ma przede wszystkim presja czasu, nacisk na osiąganie nierealnych wyników, niskie wynagrodzenia, stale rozszerzany zakres obowiązków, wielozadaniowość, zły klimat w pracy oraz autorytarne formy zarządzania prowadzące do braku identyfikacji pracowników z firmą. Efekt jest taki, że spada motywacja do pracy, maleje wydajność, rośnie liczba popełnianych błędów i konfliktów. A to przecież w pracy spędzamy przynajmniej 8 godzin dziennie. Zgodnie z danymi Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju zajmujemy 8. miejsce w UE pod względem liczby przepracowanych godzin.

… i o jego zdrowie …

Koncepcja work-life balance w ostatnich latach wzbogacona została o dodatkowy element: well-being. Badania w USA wykazały, że well-being ma ogromne znaczenie dla osiąganych efektów biznesowych i społecznych. Dla pracodawcy, szczególnie ważny jest ten pierwszy element. Aby jednak uzyskać pożądane wyniki w tym obszarze, konieczne jest stworzenie firmowych programów well-being. Od razu warto zauważyć, że większość z nich skupia się na zdrowiu oraz dobrym stanie fizycznym pracowników. Chory pracownik to koszty dla firmy, związane choćby z koniecznością znalezienia zastępstwa. Często zatrudnieni przychodzą do firmy przeziębieni, z gorączką, co wpływa na obniżenie ich wydajności, a przy okazji zarażają pozostałych kolegów. Z Raportu o zdrowiu Polaków z 2013 wynika, że jesteśmy najbardziej chorowitym krajem w UE. Na bóle kręgosłupa skarży się ponad ¼ Polaków, na bezsenność cierpi połowa rodaków.

… a jego zaangażowanie wzrośnie

Badania pokazują, że zadowolony pracownik jest o 32% bardziej zaangażowany w pracę, o 16% wydajniejszy, a także aż o 46% bardziej usatysfakcjonowany z pracy. Ponadto taka osoba jest o 130% mniej podatna na wypalenie zawodowe (badania przeprowadzone przez Creating Sustainable Performance). Pracownik zestresowany, niedbający o siebie, jest notorycznie zmęczony, źle sypia, ma kłopoty z koncentracją i kreatywnością. W ten sposób traci motywację i energię.

Corporate Wellness – trend czy konieczność?

To, czy corporate wellness stanie się w konkretnej firmie modą, czy narzędziem strategii, zależy tylko i wyłącznie od pracodawcy, czyli właściciela, zarządu firmy czy nowoczesnego działu HR. Dziś na świecie można wskazać wiele firm, które tego typu programy uczyniły elementem kultury organizacji. Warsztaty relaksacyjne, darmowy fitness, kurs tańca, darmowa opiekunka do dzieci, kilka kuchni świata do wyboru, prezenty dla nowożeńców, zajęcia jogi i wspólne poranne biegi, pokoje do odpoczynku w przerwie na lunch, masaże. Prym wiodą firmy technologiczne, takie jak Google i Apple, które dają także możliwość poświęcania do 20% czasu na to, czym pracownicy rzeczywiście chcieliby się zajmować, zamiast pracy nad zleconymi projektami. Coraz częściej także mniejsze firmy wprowadzają programy well-being.
Dlatego pracodawca powinien wprowadzić silny i trwały program dbający o pracowników. Nie poprzestawać na wyrywkowym podejmowaniu akcji prozdrowotnych i programach benefitowych. Ważne też by dawać przykład własnymi działaniami i zachęcać do korzystania ze wszystkich oferowanych udogodnień.
Zanim jednak pracodawca zdecyduje się̨ na taką inwestycję, powinien pamiętać, że wellness w firmie to przede wszystkim kwestia spójnej, konsekwentnej i konkretnej strategii komunikacyjnej danego przedsiębiorstwa. Powinno się dobrze przemyśleć, zarówno potrzeby obecnych pracowników, jak i brać pod uwagę, że na rynek pracy wkroczyło już nowe, dużo bardziej wymagające pokolenie, pokolenie ludzi potrafiących dbać o siebie.
Budując firmowe programy well-being u pracowników, warto sięgać po gotowe programy i narzędzia. Tym bardziej, gdy pozwalają one na elastyczne konfigurowanie dostępnych w ich ramach świadczeń

Izabela Supeł, Dyrektor Marketingu w Edenred Polska